Waar kom jij je bed voor uit?

7/26/2022
Fedor Hagenaar
Eigenaar & Product Visie

Ik deed ooit een consultancy opdracht voor een bedrijf waar het niet lukte om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Collega’s begrepen elkaar niet, er werd met steeds strakkere hand gestuurd en het resultaat bleef uit. In een sessie stelde ik die medewerkers een aantal vragen. Waar ben je goed in? Waar houd je van? Waarvoor kun je betaald worden? En hoe draagt wat jij doet, bij aan de doelstellingen van het bedrijf?  

Talenten en drijfveren

Deze vragen bleken nogal confronterend en best lastig te zijn. Maar de antwoorden geven juist inzicht in iemands talenten en drijfveren. En als je die weet, begrijp je ook de dynamiek in een groep. Daar kun je invloed op uitoefenen. Bovendien, als werknemers bewust bezig zijn met wat ze willen en kunnen, dan is hun bijdrage veel groter dan je als leidinggevende van tevoren had kunnen bedenken. Individuen die intrinsiek gedreven worden en gemotiveerd zijn, zijn gezamenlijk meer waard dan wat ze afzonderlijk kunnen inbrengen.  

Afscheid nemen of omscholen

In de praktijk zie ik veel bedrijven met een blinde vlek als het gaat om wat werknemers willen en kunnen. Ze praten over fte’s en duwen top-down een strategie de werkvloer op zonder te kijken of de medewerkers in staat zijn die strategie uit te voeren. Hoezo fte’s, denk ik dan. Het gaat toch om mensen? En wat moet je met een strategie die er op papier prachtig uitziet, maar qua uitvoerbaarheid nihil is omdat medewerkers niet over de juiste vaardigheden beschikken? Neem je dan afscheid van ze of ga je ze juist omscholen? En als je kiest voor omscholen, hoe doe je dat dan?

ikigai: waar kom jij je bed voor uit
Ikigai

Bedrijven hebben er baat bij als ze weten wat hun medewerkers beweegt. Waardoor en waarvoor komen zij in actie? Wat zijn hun persoonlijke drijfveren? In Japan hebben ze daar een woord voor: ikigai. Dat is het punt waar iemands passie, missie, beroep en roeping samenkomen. Ik realiseer me goed dat het voor grote bedrijven niet eenvoudig is om van alle medewerkers te weten wat hen triggert. Wij zijn een kleine organisatie, ik ken iedereen en weet wat hen drijft. Dat meer bedrijven zouden moeten kijken naar de personen die er werken, is dan ook meer een wens dan een missie. Ik weet namelijk zeker dat het hen helpt om relevant te blijven in een snel veranderende markt.

Leren kun je leren

Als je als bedrijf inzicht hebt in de vaardigheden van je medewerkers, kun je ze op een duurzame manier bij- en omscholen. Wij geloven erin dat ieder mens een enorm potentieel heeft om te leren. ‘If you have a mind, you are a talent’. Dat betekent ook dat ieder mens het vermogen heeft om zich eindeloos te ontwikkelen. Leren kun je leren. Daar helpen we bedrijven én individuen bij en daar kom ik graag mijn bed voor uit.